Merkvoorkeur voor marketing

Marketeers zijn merkbouwers pur sang. Daar kunnen goede marketeers veel voordeel uit halen. Zij kunnen zichzelf en hun afdeling namelijk als merk positioneren en merkvoorkeur creëren met alle voordelen van dien. Het wordt dus hoog tijd dat marketeers beter aan hun eigen branding werken en voor zichzelf een voorkeurspositie gaan creëren.

Uit diverse onderzoeken, gepubliceerd door onder andere Harvard Business Review en McKinsey & Company, komt naar voren dat organisaties steeds beter gaan begrijpen dat marketing en branding essentieel zijn voor het langetermijnsucces van een organisatie. In deze onderzoeken komt echter ook naar voren dat het vertrouwen in de eigen marketeer vaak te wensen overlaat. Er van uitgaande dat de marketeers die deze column lezen capabele marketeers zijn, is er dus sprake van een perceptieprobleem. Gelukkig zijn dit soort problemen goed op te lossen door simpelweg een merkaanpak te hanteren: een van de specialismen van de allround marketeer.

Marketeers moeten merkvoorkeur voor marketing gaan creëren. Merkvoorkeur brengt namelijk een groot aantal voordelen met zich mee. Merkvoorkeur laat meer mensen voor marketing kiezen. Dat betekent concreet dat meerdere interne doelgroepen hun mening over marketing zullen bijstellen, variërend van de CEO en CFO tot de collega’s van sales. Ten tweede laat merkvoorkeur mensen vaker voor marketing kiezen. Dat betekent dat je als marketeer vaker wordt betrokken bij de besluitvorming binnen de organisatie. Tenslotte laat merkvoorkeur mensen meer investeren in marketing. Daarbij kun je denken aan het investeren van tijd door relevante collega’s en beslissers tot het investeren van geld door de CFO.

Merkvoorkeur heeft jou als marketeer nog veel meer te bieden. Mensen zullen namelijk gemotiveerder zijn om samen met marketing te werken, waardoor je als marketeer die essentiële rol van verbinder nog beter kunt spelen. Mensen zijn vergevingsgezinder, waardoor je als marketeer minder snel afgerekend zult worden op eventuele fouten of investeringen die niet direct het gewenste resultaat leveren. Maar misschien de meest voordelige bijkomstigheid van merkvoorkeur is dat mensen veranderingsbereider zijn. Ze zullen dus meer openstaan voor een andere, prominentere rol van marketing binnen de organisatie.

Ga ook op zoek naar de manier waarop jij als marketeer merkvoorkeur kunt creëren voor marketing. Ontdek welke urgente behoeften er binnen de organisatie spelen en laat zien dat marketing essentieel is om deze behoeften te helpen vervullen. Hoe urgenter deze behoefte, des te sterker zal de voorkeur worden. Behandel de interne organisatie alsof het de externe doelgroep is. Verdiep je in deze doelgroep, luister naar wat ze zeggen en begrijp wat ze juist niet zeggen. Vraag door, zaag door en kom tot de kern van hun probleem. Maak dat probleem vervolgens nog groter (het aanjagen van vraag is tenslotte een van jouw expertises als marketeer) en positioneer marketing tenslotte als de oplossing. De oplossing waar iedereen voorkeur voor heeft.

Download artikel 3 | MarketingTribune #5, 2023

julian@brandgurus.nl

Vorige
Vorige

Marketing nonsens

Volgende
Volgende

Waardevolle marketing