Waardevolle marketing

Het jaar 2023 wordt het jaar van de toegevoegde waarde. Dat staat niet in een horoscoop of in de sterren geschreven, maar is keihard in beton gegoten. Dit jaar gaan mensen nog nadrukkelijker op zoek naar de toegevoegde waarde van producten, diensten en organisaties. Waarom zou een klant zijn of haar kostbare euro aan jouw merk uitgeven? Het creëren en executeren van deze toegevoegde waarde is het domein van de marketeer. Dit is dan ook hét moment om als marketeer te laten zien waar marketing echt toe in staat is.

Met het consumentenvertrouwen op een absoluut dieptepunt, een ongekend hoge inflatie en de aanhoudende spanning op de arbeidsmarkt is de uitdaging voor marketeers groter dan ooit. In deze onzekere tijden worden klanten kritischer, wantrouwiger en veeleisender. Dat geldt niet alleen voor de externe klanten, maar ook voor de interne klanten van de marketeer. Traditionele organisatiedoelen als groei, winst en continuïteit komen onder druk te staan dus neemt ook de interne druk op de marketeer toe. 

Marketeers moeten zichzelf in deze tijden nadrukkelijker gaan positioneren als makers van toegevoegde waarde. Dat is tenslotte ook de essentie van marketing; het toevoegen van waarde voor de klant op een manier die waarde toevoegt aan de organisatie. In dit tijdperk, waarin mensen steeds voorzichtiger worden in hun koopgedrag, waarin ze meer gaan vergelijken en vaker kiezen voor zogenaamde ‘value brands’, moet de toegevoegde waarde van een merk nog duidelijker en overtuigender zijn.

Marketeers moeten nu echt uit hun kleine marketinghokje komen en zichzelf gaan bewijzen binnen de organisatie. Ze moeten nog beter gaan begrijpen welke problemen zich afspelen binnen de organisatie en laten zien hoe marketing hier de oplossing voor biedt. Of het nu een vraagstuk op het gebied van groei, winst of continuïteit betreft: marketing biedt de oplossing. Onderwerpen als penetratie en retentie moeten gesneden koek zijn voor marketeers, net als de onderwerpen marktaandeel en marge. Daarnaast moeten marketeers de daadwerkelijke klantbehoeften in deze onzekere markt nog beter in kaart brengen en hier overtuigende waardeproposities voor ontwikkelen.

Dit is hét moment om jouw toegevoegde waarde als marketeer duidelijk te maken. Gelukkig is er ruim voldoende data beschikbaar om deze toegevoegde waarde te onderbouwen. Je moet als marketeer alleen wel kritischer worden, meer focus aanbrengen, hardere keuzes maken en nog meer op resultaat sturen. Laat zien dat marketing de oplossing is voor veel interne en externe organisatieproblemen. Laat zien dat je als marketeer niet alleen rationele waarde kunt toevoegen, maar ook emotionele waarde. Maar laat vooral in alles wat je doet zien dat marketing van ongekende waarde is voor de organisatie, juist in deze onzekere tijden.

Download artikel 2 | MarketingTribune #3, 2023

julian@brandgurus.nl

Vorige
Vorige

Merkvoorkeur voor marketing

Volgende
Volgende

Kleine denkers