Marketing nonsens

Ben jij een echte Master of Marketing of eerder een Master of Fluff? Of ben je misschien een Social Samurai of Brand Prophet? Het maakt niet uit, zolang je daarnaast maar een onduidelijke, interessant klinkende afkorting achter je naam hebt staan zoals CDTP of CSMP. Zelf mag ik mij sinds dit jaar vol trots MTMAC noemen. Ik ben tenslotte MarketingTribune Marketing Affairs Columnist. Misschien moet ik er alleen nog even de P van ‘Professional’ voorzetten, want ik weet tenslotte wel waar ik over schrijf: Julian Stevense PMTMAC. Ja, staat inderdaad een stuk beter op mijn LinkedIn-profiel.

Veel marketeers worstelen nog altijd met hun eigen positie binnen de organisatie. Hoe zorg ik ervoor dat ik als marketeer serieus word genomen? Hoe zorg ik ervoor dat ik eerder word betrokken bij de belangrijke beslissingen die invloed hebben op marketing of waar marketing invloed op heeft? Het blijft een merkwaardige worsteling die veel marketeers doorlopen. Want de kracht van de marketeer - hun creativiteit - wordt daarbij al snel hun zwakte.

Om deze creativiteit tastbaar te maken heb ik hieronder een kort overzicht gemaakt van marketing gerelateerde titels die ik op LinkedIn tegenkwam. Geen uitgebreide analyse of wetenschappelijk onderbouwd onderzoek, maar even een zogenaamde ‘quick-scan’ van omschrijvingen die collega’s binnen het vakgebied hanteren. Brand Warrior, Brand Evangelist, Ambassador of Buzz, Digital Prophet en nog heel, heel veel meer kleurrijke omschrijvingen. Maar ook de wijze waarop we binnen ons vakgebied praten is uitermate creatief te noemen. Zo zag ik ooit een keynote waarin ‘tech ninja screenagers met een customer centric digital strategy werden benaderd’. Nee, ik verzin deze mooie termen en zinnen niet zelf, daar hebben we genoeg creatieve marketeers voor.

De sheet met de opsomming van dit soort ‘marketing fluff’ is al jaren een van de meest confronterende sheets in mijn college ‘Positioneer jezelf als marketeer’ op Nyenrode. Want laten we even heel eerlijk zijn, wie zit er nu te wachten op een Social Samurai of Brand Prophet aan tafel? De eveneens veelgenoemde Chief Hapiness Officer zie ik nog wel zitten, maar sommige organisaties gebruiken daar al hun office dog voor. En die concurrentie win je niet als marketeer, want huisdieren bieden nu eenmaal meer plezier dan de gemiddelde marketeer.

Ook op het gebied van marketingopleidingen hebben we de laatste jaren een hoop nieuwe titels ontwikkeld die de marketeer meer aanzien moeten geven. Wat ooit begon met zelf ontwikkelde titulatuur vanuit het NIMA als RM en SMP is ondertussen volledig doorgeslagen met nieuwe titels als CBMP, CCP, CCDP, CDSP en natuurlijk niet te vergeten de CMAP. Je mag ze natuurlijk ook naar hartenlust combineren als je LinkedIn-profiel daar ruimte genoeg voor overlaat.

Maar helpt deze wirwar aan titels je nu echt om serieuzer over te komen bij de mensen in de board room die veelal de titel MBA, RA of Dr. voor of achter hun naam hebben staan? Dat lukt je alleen als je naast deze, absoluut niet volledige, lijst aan afkortingen in staat bent hen ervan te overtuigen dat je mee kunt praten over zaken als KPI, ROI en bovenal EBITDA. Want dat zijn uiteindelijk de afkortingen die er echt toe doen.

Download artikel 4 | MarketingTribune #7, 2023

julian@brandgurus.nl

Vorige
Vorige

Relatieproblemen

Volgende
Volgende

Merkvoorkeur voor marketing