Teamprestatie

Als er één afdeling is waar je normaliter voldoende diversiteit aan expertises kunt vinden, dan is het wel de afdeling marketing. Marketing is een breed vakgebied en zodoende is er vaak een gezellige verscheidenheid aan achtergronden aanwezig. Variërend van meer salesgerichte trade marketeers tot analytische online marketeers en creatieve brand marketeers. Op geen enkele afdeling binnen een organisatie is er een grotere mengelmoes aan expertises te vinden. Maar dat levert de marketingverantwoordelijke ook een grote uitdaging op: Hoe bouw je met al deze verschillende mensen één team dat ook nog eens uitstekend presteert?

In de sport zie je dit dilemma ook vaak terugkomen. Hoe bouw je een team bestaande uit zoveel verschillende bloedgroepen? In het American Football hebben sommige teams zelfs 5 verschillende coaches die allemaal rapporteren aan de hoofdcoach. Er is onder meer een aparte coach voor de quarterbacks, voor de aanvallers en voor de verdedigers die ieder zijn of haar specifieke taak vervult. Er is een duidelijke hiërarchie, een duidelijke taakverdeling en vooral duidelijke verantwoordelijkheden. Iedereen heeft een specifieke taak binnen het team met als gezamenlijk doel de wedstrijd te winnen. Als ‘marketingcoach’ heb je echter een nog complexere opdracht. Je speelt - in tegenstelling tot bij het American Football - met alle verschillende groepen spelers tegelijkertijd op het veld.

Het bouwen van een team, bestaande uit mensen met verschillende expertises, dat ook nog eens uitstekend presteert met elkaar draait om leiderschap. Een term die vaak, te vaak, wordt genoemd zonder dat men exact weet wat het inhoudt. Als marketingverantwoordelijke moet je allereerst een strategie ontwikkelen die jouw team optimaal laat functioneren. Vergeet namelijk niet dat het begrip strategie (strategos) staat voor ‘de kunst van de generaal’, oftewel het leiding geven aan het leger. Beide begrippen zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je moet als leider van de marketingafdeling dus een duidelijke strategie hebben om iedereen aan hetzelfde doel te laten werken. Strategie bestaat tenslotte uit doel, plan en middel, de welbekende why, how en what van Simon Sinek. Je moet mensen met jouw hogere doel inspireren, een plan ontwikkelen om hen te motiveren en vervolgens de noodzakelijke middelen (oftewel mensen) mobiliseren.  

Je moet daarbij echter verder gaan dan alleen mensen bij elkaar zetten, je moet heel planmatig de beste mensen bij elkaar zetten. Mensen worden namelijk extra gemotiveerd als ze samenwerken met mensen die even ambitieus en talentvol zijn, bij voorkeur in een discipline die zij zelf niet beheersen. Want alleen dan kun je elkaar tot grote hoogte stuwen en het hogere doel bereiken. We noemen dit soort teams High Performing Teams en juist de diversiteit aan verschillende expertises binnen de marketingafdeling biedt hiervoor ongekende kansen. Een bijkomend voordeel is dat de mensen op de marketingafdeling juist waardering en begrip krijgen voor elkaars expertise in plaats van een waardeoordeel.

Kortom, bouw een High Performing Team door gebruik te maken van de ongekende diversiteit binnen de afdeling. Zet de conceptuele creatief juist naast de scherpe strateeg. Zet de introverte performance analist juist naast de extroverte trade marketing specialist. Maak ze allemaal onderdeel van het hogere doel en geef ze vervolgens de vrijheid om zowel individueel als in teamverband bij te dragen aan dit doel. Dan mag je jezelf pas echt een ‘marketing leader’ noemen.

Download artikel 8 | MarketingTribune #16/17, 2023

julian@brandgurus.nl

Vorige
Vorige

Duurzame oplossingen

Volgende
Volgende

Keuzestress