Keuzestress

Strategie draait grotendeels om kiezen. Niet alleen kiezen wat je wel gaat doen, maar vooral kiezen wat je niet gaat doen. Net als bij schrijven moet je bij strategie vooral durven schrappen. Een goede strategie past met gemak op een A4, de allerbeste passen zelfs achter op een bierviltje. Hoe eenvoudiger de strategie, des te beter deze te onthouden is en dus ook uit te voeren. Als marketeer moet je dan ook heel goed voor ogen hebben wat jouw strategie is en kritisch kijken en vooral blijven kijken naar de keuzes die je vervolgens maakt. Verkeerde oplossingen creëren namelijk nieuwe problemen en dat levert uiteindelijk nog meer stress op.

Marketeers staan erom bekend dat ze te veel gefocust zijn op het nieuwe. Dat is niet alleen vaak de mening van de overige afdelingen binnen de organisatie, ook toonaangevende marketeers als Mark Ritson zijn deze mening toegedaan. Marketeers staan als eerste klaar om in te spelen op nieuwe trends en ontwikkelingen. Van Performance Marketing tot Purpose Marketing en van Augmented Reality tot Artifical Intellegence. Maar hoe bepaal je nu waar je wel en niet op inspeelt als marketeer?

Strategie draait om kiezen en een goede strategie is dan ook de ultieme leidraad om keuzes te maken. Als je duidelijk hebt wat je wilt bereiken (doel), wie je nodig hebt om dit doel te verwezenlijken (doelgroep) en welk gedrag deze doelgroep exact moet vertonen (doelstelling) dan wordt keuzes maken een stuk eenvoudiger. Ook hier geldt als het ware het bij de meeste marketeers welbekende ‘The Long and the Short of it’. Als je namelijk weet wat jouw lange termijn strategie is, dan worden ook de korte termijn keuzes (de zogenaamde tactieken) een stuk duidelijk. Dan weet je automatisch op welke ontwikkeling je wel of niet moet inspelen. Welke media of middelen je wel of niet moet inzetten. Dan is het geen vraag meer, maar een antwoord. Geen stress, maar juist zekerheid.

De uitspraak ‘Niet kiezen is ook een keuze’ geldt hier absoluut niet. Daar hebben marketeers simpelweg niet de tijd, het budget of het draagvlak binnen de organisatie voor. Marketeers staan continu onder druk en deze druk leidt tot stress, verkeerde keuzes en daarmee nog meer keuzestress. Zelfs als je aan ‘mass-marketing’ doet moet je scherpe keuzes maken die zowel effectief als efficiënt zijn en ook hier geldt dat de aanwezige strategie de enige referentie is of het een goede of foute keuze is. Leuk of niet leuk is irrelevant, net als interessant of niet interessant. Misschien is de minst interessante en minst leuke activiteit juist de best passende activiteit en daarmee de beste keuze.

We moeten onze eigen mening en voorkeur dus aan de kant schuiven en puur vanuit de aanwezige strategie gaan werken. Heb je geen goede strategie? Dan zul je merken dat je automatisch keuzestress gaat ervaren? Denk je een goede strategie te hebben, maar twijfel je toch nog steeds over de te maken keuzes? Dan moet je kijken of de strategie wel scherp genoeg is en of je in staat bent trouw te blijven aan de strategische keuzes die zijn gemaakt. Het brein haat verwarring en dat geldt zowel voor het brein van de doelgroep als het brein van de marketeer zelf. Kortom, wees eenduidig en duidelijk. Wees consistent, consequent en coherent. En blijf bovenal trouw aan de keuzes die je op strategisch niveau hebt gemaakt. Dat scheelt je een hoop stress.

Download artikel 7 | MarketingTribune #13/14, 2023

julian@brandgurus.nl

Vorige
Vorige

Teamprestatie

Volgende
Volgende

Alleskunners